Idioti

Vet inte ens vad jag ska skriva om gårdagen. Idag är en dag jag definitivt inte känner mig stolt att vara svensk. Sverigedemokraterna in i riksdagen. Det verkar som att 6% procent av det svenska folket just öppnade dörren in till riksdagen  åt ett rasistiskt parti. Ett parti baserat på nazistiska tankar och ideer, ett parti som aktivt förespråkar förtryck och rasism.

I det här valet fanns det inga vinnare, igår förlorade hela svenska folket. Vi förlorade, moderaten, socialdemokraten och folkpartisten. Allihopa. Varenda en av oss.

När jag satt där igår och såg valvakan ifrån london och hörde alla som skrattade och ropade av glädje på SD’s valvaka kände jag mig förvirrad. Vilka är ni. Vilka är ni som hoppar och ropar och sjunger. Runt omkring mig såg jag människor som suckade åt SD, människor som skrattade partiets ledare i ansiktet jag såg Lars Ohly vägra att sitta i samma sminkloge som en viss partiledare. Under dagen idag har jag läst ilska tätt följt utav besvikelse från en stor del utav sveriges befolkning. Så det jag undrar idag är vilka är Ni.Vilka är ni som välkomnade rasismen in i ett “civilicerat” politiskt rum. Vilka är ni som skickade tillbaka sverige i tiden. Vilka är ni som gör att jag idag skäms för mitt land.

Själv röstade jag på Feministiskt Intiativ. Det känns som en självklarhet och det är något jag känner mig stolt over. Känner ni er stolta?

Jag trodde att vi var bättre än det här. Jag antar att jag hade fel.

One comment

Leave a Reply

